Tender, Dinghy eller gummibåd?
Don't get kinky in my dinghy!
Kært barn mange navne - Men en ting er sikkert. En gummibåd er nok en langtursejlers bedste ven - eller i hvert fald meget tæt på.
Når du dag efter dag, uge efter uge og måned efter måned ligger forankret i en ankerbugt, så er gummibåden det eneste som kan fragte dig og din besætning frem og tilbage mellem båd og land. Om det er for at gå på opdagelse, handle friske forsyninger eller blot for at mødes med andre sejlere, så er det ikke en mulighed uden en gummibåd.
Udover gummibåden, så hører der ofte gerne en påhængsmotor til. Man kan naturligvis gå med den miljøvenlige løsning og blot bruge årerne. Men der kan til tider være pæne afstande ind til land, og derudover vil det i dårligt vejr være vanskeligt at komme igennem kraftig vind, bølger og vanskelige strømforhold uden en motor.
Det er derfor ikke kun "nice-to-have" men også væsentligt at det er en motor som passer i størrelsen og som er til at stole på. Samtidig skal den ikke være større end man kan håndtere den når den skal både til og fra gummibåden.
Jeg havde kig på en del modeller da jeg skulle udskifte min første gummibåd til en større som skulle med på turen over atlanten - men da Watski fremviste deres hvid/blå Double-O gummibåd, så var jeg overbevist.
Som en af de få, har man ført den oppustelige V formede bund ud til det bagerste af gummibåden. Det betyder at den får et ekstra "løft" udover pontonerne hvilket er ekstra tydeligt at mærke når man accelerere. Det er næsten ikke muligt at "stejle"! Derudover sikre V bunden også at motoren ikke synker for meget ned når den sættes på.
Udover den smarte V-bund, så er kvaliteten heller ikke til at tage fejl af.
Selvom jeg godt er klar over at kvalitets gummibåde idag nok er lavet på mere eller mindre samme måde og måske endda samme sted? - Så er jeg stadig ganske imponeret over samlingerne, ventilerne og selve gummibåds dugen som virker til at stå godt imod snavs og andet møg.
Påhængsmotoren: Som sagt er en af mine erfaringer, at den ikke må være for stor og tung!
Min første motor var en Suzuki på 2.5 hk. Den vejede blot 16 kg. Den var utrolig nem at tage af og på, og jeg kunne nemt håndtere den ned af badestigen på båden. Men 2.5 hk var for småt til den nye, og større, Double-O gummibåd og jeg havde derfor kig på enten en 4 eller 6 hk.
Det blev til en 4 hk Suzuki (som ses på billedet). Den vejer 26 kg, hvilket gjorde, at den ikke længere var så nem at bære op og ned af den stejle badestige. Derfor fandt jeg en bæresele som spændes om motoren og sammen med bomudhalet så har jeg nu min egen "motorkran". Det fungerer super godt, og jeg klarer det nemt alene.
En anden erfaring jeg vil dele er, at på min 4 hk Suzuki, der var ikke mulighed for at tilslutte en ekstern tank. Det betyder man er "begrænset" til den indbyggede på ca 1 liter. Den bruger omkring 1.5 liter i timen ved fuld gas.
Normalt er det fint nok, især fordi jeg har en lille 5 liters dunk med i gummibåden. I Stockholms skærgård opdagede jeg dog ulempen.
Jeg lå i en ankerbugt ( Nåtterö ) ca. 7 sømil væk fra nærmeste havn, og var ved at løbe tør for friske forsyninger :) Jeg tog derfor gummibåden og satte kurs mod havnen, Nynäshamn - Det var rimelig blæsende, så der var en forholdsvis stor bøljegang , og efter en 4-5 sømil kiggede jeg ned i den indbyggede tank og så den var næsten tom - i bølgeskvulp fik jeg hældt benzin i tanken igen og kunne fortsætte - men øvelsen fik mig til at indse, at jeg helt sikkert ville finde det irriterende på langtur, hvor ture som den her nemt kunne foregå flere gange om ugen. Jeg ville være nødt til og stoppe og fylde på - og hvis det så samtidigt er i trafikkeret vand, måske endnu dårligere vejr, regn fra oven som i worst case vil ryge ned i tanken mens man fylder på - Tja - Man kan selvfølgelig nok klare sig, men som jeg indledte med - Det er det primære og daglige forbindelsesled mellem båd og land. Og af den grund syntes jeg det skal være i orden, og ville derfor gerne have en ekstra tank tilsluttet.
Man kunne godt nok tilkøbe nogle dele og bygge det, så man kunne få en ekstern tank tilsluttet, men det havde jeg ikke mod på - Jeg har ikke selv færdighederne til og rode med den slags. Derfor satte jeg motoren til salg, og fik den hurtigt solgt til en flink herre - Og i sidste uge fandt jeg en sprit ny 6 hk Mercury med ekstern tank til en super pris - faktisk næsten det samme som jeg fik for min gamle motor.
Fordelen er, at nu kommer jeg selv til at kunne køre maskinen til, og på den måde sikre mig og besætningen, at den har haft et godt liv - Hvilket er med til at sikre en forhåbentligt driftsikker motor, og ro i maven den dag man har brug for det.
Se Watski udvalg af Double O gummibåde her >>