Luk
Menu
Kundeklub
Indkøbskurv
Menu

4 ting du skal tjekke inden sæsonstart

Raymarine Pro-ambassadøren, Alan Watson, deler ud af sin tjekliste for kontrol af båden før sæsonstart, så du kan føle dig sikker på havet

Starten på den nye sæson er den perfekte tid til at genopfriske fortroligheden med dit alt dit navigationsudstyr ombord, herunder sikre dig, at du har de rigtige indstillinger på plads, så det bliver sikkert for dig i månederne fremover.

Den anerkendte navigationsekspert Alan Watson, har klienter, der varierer lige fra søndagssejleren til den professionelle sejler. Han deler ud af sine bedste råd for at sikre dig, at din skibselektronik om bord er klar til en endnu en hel sæson ude på havet.

1. Multifunktionsdisplayet

Multifunktionsdisplays har revolutioneret navigation for sejlere, og disse intelligente og intuitive skærme giver dig endnu flere muligheder inden for bådverdenen. Som sejler har du en række informationer lige ved hånden, som sparer dig for både tid og anstrengelser ombord og er en uvurderlig tilføjelse for enhver båd og dedikerede søkortsejer. MFD'erne er nu så enkle at bruge, at de kan hjælpe med til at spare tid, øge effektiviteten og forbedre sikkerheden ombord. Brug af din MFD til dens fulde potentiale vil forbedre og forsøde din tid på vandet.

Kontrol af dine MFD-indstillinger  

"Weekenderne før den første tur på vandet er en ideel tid til at lege med din MFD og sikre, at de vigtigste indstillinger er på plads".  

Det første jeg tjekker er, at min kortplotter er opdateret, derefter tænder jeg for systemet og kontrollerer, at jeg får en god GPS-position. Det er det første kritiske punkt: "Hvor er jeg?" Det næste punkt er dybden, så her skal du kontrollere, at du får en troværdig dybdeaflæsning på ekkoloddet eller fiskefinderen. Derefter skal du kontrollere, at lavvandealarmerne er indstillet som du ønsker det. Når jeg ved hvor jeg er, og at jeg er på sikker grund, er min næste prioritet at se og blive set. Derfor skal jeg nu kontrollere, at jeg kan se AIS-målobjekter på kortplotteren, og hvis du har transmitterende AIS i klasse B, skal du kontrollere, at det også virker korrekt.

Hvis du ikke har opgraderet siden 2015, er der en risiko for, at dit system er uddateret og du går derfor glip af de seneste funktioner og fejlrettelser. Sørg for at tjekke afsnittet om produktsoftwareopdateringer på Raymarine.com for det seneste software.

2. Autopiloten

Har du en autopilot, vil kortplotteren bruge pejlingssensoren i autopiloten til at angive kurs. Slå pejlingsvektoren til (før rød, nu lilla) på kortplotteren og kontroller, at den peger den rigtige vej. Hvis den ikke gør det, så tjek, at der ikke er nogen de har glemt værktøjskassen lige ved siden af sensoren. Kursen skal helst indstilles, når man ikke ligger til kajs, og ældre autopiloter kan have gavn af regelmæssig kalibrering for at nulstille afvigelseskurven. Nye autopiloter gør dette automatisk.

 3. Radaren

Kontroller nu radaren. Dette gøres bedst og nemmest væk fra kajsiden. Kontroller, at du får vist de forskellige målobjekter på skærmen. Med radaren indstillet med "Front op/Kurs op", skal du vinkle båden mod et lille mål og sikre dig, at det vises på kurslinjen. Når dette er gjort, skal du gå til kortvisning og aktivere radaroverlejring.

Sørg for, at landekkoer overlejres nøjagtigt på landvisningen på kortet. Hvis dette ikke er tilfældet, betyder det, at kursinformationerne fra autopiloten ikke er nøjagtige, og at den skal kalibreres.

4. VHF'en

Og sidst men ikke mindst...glem ikke VHF'en. En typsik fejl er vand i luftkablet. Dette påvirker ikke selve modtagelsen, men det reducerer transmissionsområdet til noget nær nul. Du kan lave et testopkald til en fjerntliggende station (ikke marinaen 100 meter væk), for at bekræfte om systemet stadig virker.