Luk
Menu
Kundeklub
Indkøbskurv
Menu

EFTERÅRSTILBUD - Op til 43% - KLIK HER

Tjekliste: Forårsklargøring

Nu hvor sneen er smeltet, og krokuserne dukker op, er det tid til at begynde at sejle igen! Den sidste ting, du vil møde den første varme forårsdag på vandet, er en ødelagt båd og en stor reparationsregning.

Forårsklargøringen kan for nogle være noget der skal overstås hurtigt, og for andre en kærkomment gensyn med deres båd. Ligegyldigt hvilken lejr man hører til, så signalerer den sjove og dejlige dage forude.

Den årlige rengøring og klargøring til søsætningen vil forhindre problemer og sikre, at du nyder din båd fuldt ud, når du er klar til at tage den ud på vandet.

Mens nogle bådeejere vælger at have en professionel eller en marina til at afvintre dem, er der ingen grund til at du ikke kan gøre det selv. Hvis du ved, hvilke ting der skal tages hånd om, kan du spare penge, mens du høster belønningen ved at passe på din egen båd. Og hvis du har familie eller venner, der er villige til at hjælpe til gengæld for et stykke tid ude på vandet med dig, vil processen gå meget hurtigere!

Der er mange forskellige typer og størrelser af både, så du bør altid tjekke din brugermanual for specielle instruktioner eller overvejelser. Men denne omfattende tjekliste skal hjælpe med at sikre, at du har dækket alt det væsentlige.

Skrog, dæk, topsider og propeller

1. Undersøg skroget.

Skader kan opstå ved enhver opbevaringsmetode. Kontroller først, om der er revner i dit båddæksel, og undersøg derefter skroget tomme for tomme. Er alle skruer og fittings stadig tætte og smurt? Hvordan ser malingen ud? Foretag eventuelle nødvendige reparationer, og fiks områder, hvor malingen ser slidt ud.

2. Rengør skrog, dæk og topsider.

Selvom et kvalitetsventileret dæksel skal fjerne skimmel eller mug, kan du stadig være uheldig at være udsat for det i din båd, hvis din presenning ikke har været tæt. Nu er det tid til at kigge efter skimmelsvamp eller mug, der muligvis har sneget sig under dit dæksel/presenning.

Afhængigt af hvor hårdt du er ramt, skal du muligvis bruge en kommerciel form for rens eller en opløsning af fortyndet blegemiddel (en del blegemiddel, tre dele vand) eller 3% hydrogenperoxid. (Pas på ikke at bruge blegemiddel eller peroxid på træ eller farvede stoffer.)

Overvej at anvende en form for beskyttelsesudstyr for at forhindre indånding af sporer eller få sporer på din hud, hvilket kan forårsage irritation og andre sundhedsmæssige problemer. Sørg for, at al svamp behandles grundigt. Hvis sporer får lov til at blive hængende, vokser de og spredes og forårsager hovedpine (bogstavelig og metaforisk) senere. Brug et ikke-slibende rengøringsmiddel til at vaske skrog, dæk og topsider grundigt.

3. Voks skroget for at beskytte og bevare malingen

Voks af båden kan forlænge din malings levetid med to eller tre sæsoner, så det er en god ide at vokse, hvis du ikke har gjort det for nylig.

4. Undersøg propeller for revner eller forvrængning

Det er vigtigt at holde din propel i topform, fordi beskadigede propeller kan forårsage problemer. Sørg for, at propellerne er sikre, og udskift lejerne om nødvendigt. Sørg for, at afløbsproppen sidder sikkert. Du ønsker ikke at blive overrasket, når du kommer ud på vandet!

5. Tjek din trailer, hvis du opbevarer din båd på en

Dette er også et godt tidspunkt at undersøge din trailer. Er ledningerne beskadigede? Er bremselys og blinklys i funktionsdygtig stand? Foretag eventuelle nødvendige reparationer, så du kan få båden sikkert i vandet.

Batterier og elektronik

8. Rengør og oplad batterierne

Rengør terminalerne og kabelenderne, og lad derefter batterierne op, og test dem for at se, om de kan holde opladningen. Installer batterierne. Det er en god ide at bruge låsemøtrikker i rustfrit stål for at forhindre kablerne i at løsne sig.

9. Undersøg og kontroller, at alle elektriske genstande og elektronikken fungerer korrekt

Se på alle elektriske forbindelser - de skal gerne være rene, tætte og korrosionsfri. Test roret og kabineafbryderne. Er alt funktionelt? Glem ikke at slukke for batterikontakten for at sikre, at den automatiske lensepumpe-svømmerafbryder fungerer korrekt. Se især efter smeltede eller brændte forbindelser! Disse skal repareres eller udskiftes, da de er en fare for din sikkerhed!

Bemærker du nogle større skader eller potentielle problemer, så overvej at tage kontakt en professionel elektriker.

10. Udskift udbrændte pærer

Dette trin er let at glemme, men vigtigt. Det kan være en god idé at opbevare ekstra pærer på båden, hvis en går ud, mens du er på vandet. Faktisk vil du måske overveje at opgradere til LED-pærer. Disse mindsker trækket på dine batterier og giver dig bedre lys.

Vandsystemer

11. Hvis du har vinterforberedt dit vandsystem, skal du fjerne frostvæsken inden idriftsættelse

Hvis du har brugt frostvæske i ferskvandstanken, skal du sørge for at skylle den ud, før pumpen tilsluttes og skylle vandledningerne igennem.

12. Genoptag vandsystemet

Før du bruger dit vandsystem, skal du sørge for at desinficere det.

Væskeniveauer

13. Kontroller alle væskeniveauer

Inkluderet motorolie, kølevæske etc. Har et hydraulisk styring, skal du også kontrollere væskeniveauerne der.

14. Skift motorolie, oliefilter og drivsmøremidler

Hvis du ikke skiftede disse under vinterkonserveringen, skal du gøre det nu.

Bælter, kabler og slanger

15. Sørg for, at remme sidder tæt omkring remskiver, og at de ikke er slidte

Udskift slidte bælter.

16. Kontroller slanger for revner og sprødhed

Udskift eventuelle beskadigede slanger. Se efter revner eller svulmer på den ydre kappe med gashåndtag, gearskifte og styrekontrolkabler. Disse kan signalere intern korrosion. Udskift eventuelle beskadigede kabler.

Brændstofsystem

17. Undersøg brændstofssystemet for lækager eller skader

Se nøje på brændstofslanger, forbindelser og tankoverflader. Ser du blødhed eller revner? Udskift beskadigede komponenter. Sørg for, at alle fittings og klemmer er tilstrækkeligt sikre.

18. Kontroller, at motor-, udstødnings- og ventilationssystemerne fungerer

Hvis du bemærker nogen problemer, skal du medbringe en professionel for at løse dem.

19. Service motor "kølevandspumpen" hver anden sæson

Hvis du ikke kan huske, om du har serviceret havvandspumperne sidste år, skal du gøre det nu. Smør fastgørelsesbeslaget.

20. Tjek dit brændstof

Hvis du ikke fyldte din tank tre fjerdedele fuld og tilføjede brændstofstabilisator, før du lagrede den til vinteren, skal du være særlig opmærksom på dit brændstof. Brændstof kan blive forurenet, hvis det sidder for længe, så hvis du er usikker på tilstanden af ​​det brændstof, der var tilbage i din tank om vinteren, skal du tømme og genopfylde med frisk brændstof, der indeholder mindre end 10% ethanol.

21. Undersøg tilstanden på kontrolkablerne, og kontroller sikkerheds- / afbryderkontakten

Hvis du bemærker forringelse eller støder på en funktionsfejl, skal du reparere eller udskifte slidte eller dårlige dele.

22. Prim brændstofsystemet, hvis du har en elektrisk brændstofpumpe

Hvis du tørkører en elektrisk brændstofpumpe, vil du beskadige den alvorligt.

23. Sørg for, at din motor kører korrekt

Uanset hvilken slags motor du har, skal du se i din brugervejledning for specifikke instruktioner om start af din motor efter vinteropbevaring. Når du starter den, skal du lytte til de lyde, den afgiver. Hvis du hører noget unormalt, kan du overveje at få en professionel til at diagnosticere problemet. Test også for at se, om motoren reagerer normalt, når du kortvarmer den.