Luk
Menu
Kundeklub
Indkøbskurv
Menu

9 tips til din søsætning

Endelig er foråret på vej, havnene begynder så småt at ose af aktivitet, og den nye sæson står for døren! Men er du klar til den nye bådsæson og søsætningen? Vi har sammensat en liste med 9 de ting du skal huske at tjekke, inden du sætter båden i vandet.

1. RENGØRING AF BÅDEN


Vask fribord, dæk og overbygning med vand tilsat f.eks. Watski Super Cleaner der har vundet "Bedst i test". Slib al løs bundmaling af med groft vandslibepapir. Bruger du selvpolerende maling, så slib gerne så langt ned som muligt. Er bunden hårdt angrebet med masse løstsiddende maling, kan det være en fordel for dig at først bruge højtrykspuleren.  Er det en hård bundmaling kan du nøjes med en grundig vask evt vådslibning.

VIGTIGT! Bunden skal være helt tør før du påfører et nyt lag maling!

2. GELCOAT & BUNDMALING

Tjek båden for skader i gelcoaten. Kontroller, at al løs gelcoat er fjernet, når du skal fikse skaderne. Slib fladerne rene med slibepapir og rengør skaderne med acetone. Bland derefter gelcoaten med hærder. Påfør spartelmassen med en spartel og lade den sidde og hærde. Nogle steder kan det være nødvendigt at spartle to gange.

3. POLERING


Her er der rigtig mange gode produkter at vælge imellem. For eksempel kan du starte med International Liquid Rubbing. De fine korn i produktet har en slibende effekt, og virker lige godt om du polerer med hånden eller med en polermaskine. Bruger du polermaskine, skal omdrejningerne ikke være for høje. Derefter kan du anvende Marine Polish som både kan påføres med hånden eller med maskinen.

Afslut med voks evt. UV polish med teflon® fra International der giver en hård, skinnende og smudsafvisende overflade. Den har fremragende holdbarhed og beskytter mod UV-stråler.

Er gelcoaten i fin stand poleres den op med f.eks UV Polish, og afsluttes med voks.

4. VAND


Efterse vandvarmer og slangerne. Sørg for, at vandvarmeren er fyldt med vand, før den startet, ellers ødelægger du el-patronen.

Check alle vandslanger - er de tørre eller er begyndt at revne, skal du udskiftes med det samme. Brug altid 2 rustfri kvalitetspændebånd, anbragt modsat på slangerne.

5. TOILET/ FRISK VAND

Gennemgår gennemføringer. Afmonter slangerne og kontroller, at alle ventiler åbner og lukker korrekt. Kontroller også, alle spændebånd, at de ikke er påvirket af rust og korrosion.

Alle slangeforbindelser under vandlinjen skal have dobbelt rustfrit spændebånd.

6. MOTOREN

Efterse og monter impellerne. Hvis ikke luft, olie og brændstoffiltre blev udskiftet under vinterkonserveringen, så gør det nu. Glem ikke at kontrollere og skifte olien i gearkassen.

Start motoren før søsætning. Sørg for at du har kølevandet til motoren. Kontroller, at niveauet af kølevæsken er rigtigt, og at blandingsforhold er efter forskrifterne. På ferskvandskølede motorer skift evt. zinken i varmeveksleren ud.

Hvis motoren er en benzinmotor, bør du også undersøge tændrør og tændstifter. Disse kan være nødvendige at skifte eller indstille. Kontroller også drivremmen for en sikker sejlads.

7. BATTERI


Kontroller syrestanden i batterierne. Påfyld destilleret vand, hvis det er nødvendigt. Gennemgår også alle forbindelser, for at sikre, at ingen korrosion er opstået i løbet af vinteren. Spray evt. med batteripolbeskytter for at beskytte mod snavs og støv. Derefter oplades batterierne ordentligt, så de er fuldt opladet, når det er tid til søsætningen.


Bliver batterierne ikke fuld opladet, kan det tyde på en defekt og batteriet skal udskiftes. Udskift aldrig kun ét batteri på en batteribank.

9. RIGGEN


Vask riggen med supercleaner for snavs og mågeefterladenskaber mm. og efterse den nøje, tjek for revnedannelser, buler og evt. korrision. Når riggen er aftørret smøres den med mastepleje evt. mast restorer fra Owatrol. Sørg for at alle elektriske forbindelser i riggen ser godt ud. Efterse den løbende rig og se om alle kardeller er intakte, og at der ikke er lus i wirene I så fald skal de straks udskiftes.


Undersøg også vantskruer. Føles de træge og "piber", skal de renses med benzin og eftersmøres med rigolie. Tjek også dit rulleforstag samt få tapet alle skarpe kanter, så de ikke ødelægger dine sejl.

8. TEAK-DÆK


Vi har et temmeligt stort sortiment af teakplejemidler, som du kan bruge, når du vil rense dine teak detaljer. Bruger du Owatrol Deep Cleaner, skyller du først med vand hvorefter du børster Deep Cleaner ned i træet på tværs af årene, og lader det arbejde i cirka 40 minutter. Derefter børstes videre med vand så Deep Cleaner fjernes. Træet vil virke rødligt og alt snavs vil være borte. Neutraliser/skyl med rigeligt vand.
Nu er det tid til trin 2 for at komme tilbage til teakens naturlige farve. Børst generøst med Owatrol Deck Cleaner, husk at holde teaken våd i cirka 30 minutter. Undgå Deck Cleaner på aluminium. Børst og skyl grundigt. Bemærk at syren i Owatrolen æder alt voks på fribord, så du først skal vokse efter teaken er rengjort. Bland opvaskemiddel og vand i en spand, og mop teaktræet til vandet har neutraliseret den oxalsyre der er i Owatrolen. Lad teaken tørre i én dag.

For at beskytte og forbedre den naturlige teakstruktur, kan du nu påførere et lag Owatrol Deck Sealer. Lad det trænge ind i træet i 10-15 minutter, derefter påføres et andet lag. Lad ikke Deck Sealer tørre mellem applikationer uden strygning. Lad tørre i ca 30 minutter, derefter aftørres den overskydende olie.

Så burde du være klar til at sætte båden i vandet. Held og lykke med søsætningen og nyd sæsonen!