Luk
Vælg korrekt propel til din motor
Tips og råd/ Motor og trailertilbehør

Vælg korrekt propel til din motor

Hvordan finder du den rette propel til din båd?

Er du ved at bytte propel på din udenbordsmotor eller din indenbordsmotor med drev, så er der en del du kan påvirke gennem dit valg af propel.

original propellen, der følger med motoren, er normalt helt OK og er en standard propel, som normalt fungerer så godt som muligt. Men hvis du ønsker en øget ydelse eller en propel, der passer bedre til netop det du vil bruge båden mest til, så er der meget at vinde ved at købe en ny propel. 


Er det den acceleration eller økonomi, der er vigtigst for dig? 
Hvad du skal bruge båden til? Skal du stå på vandski eller er båden primært til fiskeri? Start med at beregne bådens samlede vægt. Hvad vejer båden og hvor meget vægt "indhold", dvs. hvor mange mennesker og udstyr er der normalt ombord.

Hvilken størrelse?
Det er let at tro, at jo større propellerne jo bedre. Sådan er det ikke. Kort sagt, giver en stor diameter på propellen større vandmasse som igen giver stor trækkraft. Propellerens størrelse måles ved afstanden fra propelnavets center til en yderkant af bladet, multipliceret med to. Enheden måles i tommer.

En propel med en mindre diameter har mindre modstand at modarbejde og med en højere stigning forbedrer dette tophastigheden. Trækstyrken og accelerationen bliver på den anden side bedre med en større diameter og en mindre stigning.

Hvordan vælger jeg propeller til min båd?

Den bedste måde at finde en korrekt propel til netop din båd, er at kende tophastigheden samt omdrejningstallene for hvor motoren yder sit maksimale. Disse tal er normalt at finde i motorens betjeningsvejledningen. Vælg den propel type og størrelse, der giver båden maksimal ydelse indenfor det anbefalede hastigheds område. 

Vælges korrekt propel vil det give motoren de bedste betingelser, dvs. færrest omdrejninger med bedste effekt. Benyt din nuværende propel og se hvilket omdrejningtal du opnår. Ved denne test kan du se om der er behov for at ændre propellens stigning. En øgning af stigningen med 2" mindsker omdrejningerne med ca. 300-400 RPM. Hvis du ikke opnår anbefalet omdrejninger mindsker du stigningen for at øge omdrejningerne.


Lidt forenkelt kan man sige:

Motoren har for højt omdrejningstal = gå op i stigning eller diameter på propellen.

Motoren når ikke op i  omdrejninger = gå ned i stigning eller diameter på propellen.

Vil du have bedre acceleration = gå op i diameter og ned i stigning på propellen.

Vil du have højere tophastighed = gå op i stigning og ned i diameter på propellen.


Husk, at diameteren er det første tal, der er angivet i en propelbeskrivelse. Stigningen er det andet nummer.

Lidt forklarende termer:

Diameter

Diameter er to gange afstand fra navet midtpunkt til spidsen af bladet. Det kan også beskrives som diameter af den cirkel, som spidserne af propellen udgør ved rotation. Diameter er det første tal stemplet i propellen.




Stigning

Stigningen er den teoretiske distance propellen tilbagelægger ved en fuld 360° rotation.

Mindre stigning = Større kraft.
Større stigning = Højre topfart
Stigning er det andet nummer på propellen.



Cupping

De fleste moderne propeller har en slags  kant/bøjning på bagsiden af propelbladene. Noget man teknisk kalder cupping. Hvilket resulterer i reduceret 

ventilation, bedre greb, bedre acceleration og højere topfart. Motoren kan ligeledes monteres højere og kan trimmes længere ud fra agterspejlet uden at miste sit greb i vandet.





Kavition

Kavitation (ofte forveksles med ventilation) er et fænomen, som opstår, når vand danner dampe og koger på bagsiden af propelbladet. Stærk kavitation kan forårsage skader på propellen. Der er flere årsager til kavitation: Skader på propelkanter, forkert stigning eller misforhold mellem propellen og motoren m.m.




Rake / Tilt

Rake er graden propelbladene læner sig frem eller tilbage ift. navet.

Raketallet kan påvirke strømmen af vand gennem propellen og påvirke bådens præsentationer. Bagude vendte bladene hjælper stævnen opad, hvilket normalt resulterer i mindre vandmodstand og højere tophastighed.



Reservepropeller

Det er altid en god idé, at have en ekstra propel om bord. Uden ekstra propellen i båden er det som at køre bil uden reservehjul. Din forhandler kan hjælpe dig med at finde den rigtig Michigan eller Solas propel.


Se alle vores propeller her >>


Share |

Login
Er du tidligere forhandler hos Watski, skal du nu logge ind på www.nautec.dk