Lakering af salonen på X-402
- Vores retro racer er en arret kriger. Men det er alligevel ret utroligt, hvor frisk den kan blive igen, med lidt god skibslak og en stor dåse knofedt.
På rammen der markere overgangen fra skylight i salonen til loftet har der stået lidt vand og lakken er nedbrudt af fugt og UV. mahognien er blevet gul under resterne af lakken og grå hvor lakken er brændt væk af solen og fået fugt.
En skarsten skraber, der skal være nyslebet og skarp og en varmepistol er det bedste værktøj.
Man blæser forsigtigt på lakken så den koger op, ikke for meget, for så brænder man treæet. når man har taget ca. 5-10 cm. skraber man lakken af så trædetaljen fremstår uden lak.
Når lakken er skrabet af, pudser man træet med grov sandpapir, efterfulgt af et lidt finere papir. så kommer den røde mahogny farve frem igen. HUSK altid at slibe med årerne.
TIPS: når man tror man er færdig kan man lige tørre træet over med en spritklud, så ser man hurtigt om alt lakken er helt væk, og man rejser også lige træet lidt,så man lige kan slibe det en ekstra gang med korn 240.
Når træet er nyslebet tager man et par plastichandsker på og påføre mahognybejdsen med en pensel efterfulgt af en klud der gnider mahognybejdse ind i træet. det giver en virkelig flot farve og forlænger levetiden og farven markant.
Når bejdsen er aftørret får man en flot mørkegylden mahogny overflade, der er klar til første gang lak.
Båden skal være mat under dæk, men man opbygger med en blank lak, og afslutter med en mat satin lak.
Fortynd den første gang så den rigtig trænger ind i træet, er det koldere end 5 grader bliver det ikke godt, men du kan godt bygge op på omkring 5-10 grader. men når du slutstryger skal være omkring 20 grader .
Påfør med pensel i kanter, store flader påføres med skumrullesæt, lakken fortyndes 10 % med fortynder for bedste resultat.
Skotterne er faktisk i OK stand, dog er der masser af gamle skruehuller fra knobstavler, skibsure, præmier, højtalere mm. Planen er at båden skal fremstå som ny, så det er bare at komme igang.
Hullerne skal have en prop. for at propboret ikke "rumser" rundt i hullet, må man lave en mini prop man kan bore et større prophul i. Her spidser man en pind med et skarpt stemmejern, og banker den ind i hullet med lidt skumlim, snedkerlim, epoxy eller lak.
klat lim.
Bank ikke for hårdt, så ryger den igennem på den anden side. :-(
Så sidder mini proppen, som nu er klar til at få boret den rigtige prop i.
Propboret laver et rent hul, og "rumser" ikke rundt. jo større hullet er, des større prop, men typisk kan man nøjes med en 8 eller 10 mm prop.
Så er der proppet.
Mega skarpt stemmejern skal der til.
VIGTIGT: proppens årer går op og ned, hug fra neden så proppen ikke revner ind i skottet. husk at proppens årer skal følge skottets årer.
Her bygges også op med klar lak, 2-3 gange og afsluttes med at hele skottet får en gang silkemat.
Man kan svagt ane propperne, men de store skruehuller er piiist forsvundne.
Her var der 4 grimme huller efter en højtaler. er man en meter væk, ser man det ikke.
Værsgo færdigt arbejde.