Fribordspolering - hvordan gør du? step by step guide.
Her kommer lidt gode råd til fribordspolering af din båd inden sæsonen begynder.
Gelcoaten på en båd nedbrydes langsomt af vejr og vind. Moderne gelcoat er ikke lige så stærkt som i gamle dage, og jo mørkere den er, desto hurtigere nedbrydes den af UV-stråling.
Hvis din gelcoat er helt træt og færdig må man vandslibe den for at få farven frem igen. Det er desværre en destruktiv handling, da man fjerner den "døde gelcoat" - minder om det der sker når kvinder får fortaget en ansigtspeeling :)
Nedenstående vandslibningskit kan hjælpe dig med at få farven frem igen!
Vandslibnings kit fra Mirka >>>
Polermaskinen
Hvis du hvert år polerer og vokser, så holder din båd længere, og du udsætter aldringsprocessen og får samtidig en flot båd med høj gensalgsværdi.
Ovenstående er en professionel polermaskine fra Mirka >>>
Der findes polermaskiner i alle prislejer, men polerer du kun en gang om året, er det ikke nødvendigt at købe en professional maskine. Her kan du nøjes med en billigere maskine. det vigtigste er at du lægger knofedt i arbejdet, og lader kemien (polishen) arbejde for dig.
Når man polerer bruger man en skumgummi pad (polersvamp) som kommer i 3 forskellige hårdheder (så der kommer luft ned til polishen). Man påfører lidt polish på skumgummiet, og polerer til den skinner (brug gerne en lille vandforstøver hvis polishen brænder fast i gelcoaten).
Herefter smører man gelcoaten ind i voks med en ren klud, lader det tørre op i ca. 1 time så det får en mat overflade, derefter aftørrer man voksen med endnu en ren klud (man kan evt. bruge et slidt gammelt lagen).
Nedenfor er en beskrivelse af da vi skulle polerer vores fribord
Når vi polere med maskine, så bruger vi en god polermaskine med variabel hastighed, fordi hvis man pudser for hurtigt brænder poleringsmidlet sig fast i gelcoaten.
Det er faktiskt ufatteligt hvor godt et resultat man kan få hvis man lægger knofedt i arbejdet. Vores fribord er i rigtig dårlig stand. Vi anbefaler først at vaske fribordet for alm skidt, gl. voks og snavs med supercleaner, derefter en gelcoat cleaner (der findes rigtig mange midler der tager det gule) især lige over vandlinien hvor der kan sidde mange sjove ting bl.a oliefilm og mikrober fra havet som enkelt fjernes af dette middel.
Derefter kan man bruge en liquid rubbing, hvor det er nødvendigt ellers kan man nøjes med en polering med maskinen efterfulgt af voks, så resultatet kan nydes hele sæsonen, og ikke forsvinder af efter 14 dage.
Desto mere arbejde man lægger i og jo bedre kvalitet polish og voks man benytter (feks. Teflon (PTEF) eller NANO) des flottere og længere holder behandlingen.
Obs! Husk at når du vasker bådens dæk og fribord under sæsonen bør du bruge en boatshampoo da denne ikke fjerner voksen.
Sådan, så blev den poleret, nu mangler den bare voks, så glansen holder hele sæsonen!
Bemærk desuden den nye vandline der er malet op med grå perfection lakfarve der passer til dækket.
Den gamle vandline var færdig og farven var koboltblå der var meget moderne i 80erne.
Pænt poleret og helt ny-lakeret vandstribe. Bunden har fået en hurtig tur med sort Cruiser Bundmaling.
SÅ ER VI KLAR TIL SÆSONEN!
Et andet eksempel
Må også lige vise denne flotte X-119, Hexia de Trix, der er fribordsmalet for flere år tilbage, men nu poleret rigtig flot op og malet med krid hvid Cruiser Premium Plus i bunden, der matcher striberne.
Watski ønsker alle en god sæson!!