Riggen skiftes.
Vores X blev produceret til både Racing rig eller masthead rig. Dvs. At X-yacht lavede en standard bundramme der kunne bruges til begge dele, dette var MEGET fremsynet, og har betydet, at vi blot har kunnet plumpe vores nye mast ned i samme mastehul, men har kunne benytte os af de bagerste bundrammebefæstigelser, hvilket har betydet at den nye moderne rig ned tilbagevendte salingshorn passer i bundrammebefæstigelse, og vi fremover kan droppe bagstag og checkstag, vi har blot boret 2 nye huller i dækket til vores tipcups, og lukket de gamle.
Nyt og gammelt hul i dækket til tip cups
De nye bores med et kopbor, og tipcuppen monteres med marinegummi. Der slibes meget omkring det gamle hul, og lægges minimum 5 måtter i polyester. Man starter med en lille cirkel måtte, og gør den større og større, dette gør den stærk. Inden dette støbes op har vi renset hullet for gammelt gummi og limet træproppen fra det nye hul i ( genbrug).denne er limet i kanten med epoxy med limpulver, det er superklæbende, sørg dog for at slibe godt rent, da polyester ikke sidder godt på epoxy.
Når alt er ophærdet, slibes der evt. Abranet 80, og efterspartles med polyesterspartel, hvorefter vi ruller dækket med enten Interdeck eller gelcoat med fortykningsmiddel. Mikkel er ferm til at rulle topcoat på med fortykningsmiddel, og resultatet er rigtigt godt, skal du selv, kan du bruge skridsikker dæksmaling Interdeck, det kan næsten ikke gå galt.
Masten passede næste, vi måtte dog skære 8 cm af i bunden, da vores retroracer ikke er så høj i fribordet som en moderne båd, vi måtte også stukke undervantet, så det passede, stor tak til Morten hos John Mast og Lars Legarth og Erik Quorning hos BSI for mange gode råd og beregninger.
Det gl hul til tipcuppen lukkes, vi bruger proppen fra det nye hul. Denne prop sættes i epoxy med fortyknings middel/limpulver, som velnok er det stærkeste lim man kan opdrive. bemærk ar man skal renslibe overfladen inden man lægger 5 måtter på foroven og forneden, derefter spartler man med polyesterspartel og til sidst gelcoat spartel (begge polyesterbaseret) da polyester ikke binder på epoxy.
Så er hullet dækket med et godt lag polyesterspartel, nu skal det blot slibes i niveau og efterfølgende overmales med gelcoat med fortykningsmiddel eller Interdeck fra International.
Kølle beundrer og fastgøre den nye tipcup i bundrammen og under dæk.
Ny rig justeres.
Sådan her, nu skal vi vist have poleret fribordet og skiftet fenderne.
Nydelig rig med 3 sæt salingshorn.
Her ser man det gamle hul der er glasset til, bagved tipcuppen monteret.