Fri fragt på ordrer over 750,-
2 ugers fuld returret
Indkøbskurv kr 0 (0)

Tid til søsætning

2017-04-03



Rengøring
Vask fribord, dæk og overbygning med vand. tilsat f.eks. Watski Super Cleaner
der blev "Best in Test" i 2011.

De sorte striber og andre misfarvninger kan nemt fjernes med gelcoat cleaner fra International.

Slib alt løst bundmaling med groft vandslibepapir. Bruger du selvpolerende maling slib gerne så langt ned som muligt. Er bunden hårdt angrebet med masse løst siddende maling kan det være en fordel at først bruge højtrykspuleren.  Er det en hård bundmaling kan du nøjes grundig vask evt vådslibning. VIGTIG! Bunden skal være helt tør før påføring af nyt lag maling.

-----------------------------------------------------------------------------------------

BUNDMALING
International har en bred vifte af malinger og plejeprodukter. Du kan vælge lige præcis det som passer bedst til dig og din båd.

Sørg for, at overfladen er tør og fri for støv.

Tape vandlinjen med malertape, påfører derefter bundmaling med en rulle.

Mal en lille smule op på malertape. Hvor mange lag, du er nødt til at male afhænger helt af hvilken bundfarve du vælger.

Flere lag giver længere og bedre beskyttelse.

Mal altid dobbelt ved vandlinjen, foran og ved roret. Fjern tapen, så snart du har malet færdig.

Nye zink anoder, monteres først når alt er malerarbejdet er færdig. Være opmærksom på, at ingen maling sidder på de overflader, hvor anoderne skal monteres.

-----------------------------------------------------------------------------------------

POLERING
Her er der rigtig mange gode produkter at vælge imellem.

For eksempel kan du starte med International Liquid Rubbing, de fine korn i produktet har en slibende effekt, og virker lige godt om du polere med hånden eller med en polermaskine. Bruger du poleremaskine skal omdrejningerne ikke være for høje.

Derefter kan du anvende Marine Polish som både kan påføres med hånden eller med maskinen.

Afslut med voks evt. UV polish med teflon® fra International med teflon der giver en hård, skinnende og smudsafvisende overflade med fremragende holdbarhed samt beskytter mod UV-stråler.

Er gelcoaten i fin stand poleres den op med f.eks UV Polish, og afsluttes med voks.


-----------------------------------------------------------------------------------------


VAND
Efterse vandvarmer og slangerne. Sørg for, at vandvarmeren er fyldt med vand, før den startet, ellers ødelægger du el-patronen. Check alle vandslanger, er de tørre eller er begyndt at revne skal du udskiftes med det samme, brug altid 2 rustfri kvalitetsspændebånd, anbragt modsat på slangerne.


-----------------------------------------------------------------------------------------

TOILET/ FRISK VAND
Gennemgår gennemføringer. Afmonter slangerne og kontrollere, at alle ventiler åbner og lukker korrekt. Kontroller også, alle spændebånd, at de ikke er påvirket af rust og korrosion.

Alle slangeforbindelser under vandlinjen skal have dobbelt rustfrit spændebånd.

-----------------------------------------------------------------------------------------

BATTERI
Kontroller syrestanden i batterierne. Påfyld destilleret vand, hvis det er nødvendigt. Gennemgår også alle forbindelser, for at sikre, at ingen korrosion er opstået i løbet af vinteren. Spray evt. med batteripol beskytter for at beskytte mod snavs og støv. Derefter oplades batterierne ordentligt, så de er fuldt opladet, når det er tid til søsætningen.
Bliver batterierne ikke fuld opladet, kan det tyde på en defekt og batteriet skal udskiftes. Udskift aldrig kun et batteri på en batteribank.


-----------------------------------------------------------------------------------------

MOTOREN
Efterse og montere impeller. Hvis ikke, luft, olie og brændstof filtre blev udskiftet under vinteren konservering, så gør det nu. Glem ikke at kontrollere og skifte olien i gearkassen. Start motoren, før søsætningen Sørg for at du har kølevandet til motoren. Kontroller, at niveauet af kølevæsken er rigtigt, og at blandingsforhold er efter forskrifterne. På ferskvandskølede motorer skift evt. zink i varmeveksleren ud.

Hvis motoren er en benzinmotor, bør du også undersøge tændrør og tænd stifter. Disse kan være nødvendigt at skifte eller indstille. Kontrollere også drivremmen for en sikker sejlads.



-----------------------------------------------------------------------------------------

TEAK-DÆK
Vi har et temmeligt stort sortiment af teak plejemidler som du kan bruge når du vil rense dine teak detaljer. Bruger du Owatrol Deep Cleaner, skyller du først med vand hvorefter du børster Deep Cleaner ned i træet på tværs af årene, og lader det arbejde i cirka 40 minutter. Derefter børstes videre med vand så Deep Cleaner fjernes, træet vil virke rødligt og alt snavs vil være borte, neutralisere/skyl med rigeligt vand.
Nu er det tid til trin 2 for at komme tilbage teakens naturlige farve.
Børst generøst med Owatrol Deck Cleaner, husk at holde teaken våd i cirka 30 minutter. Undgå Deck Cleaner på aluminium. Børst og skyl grundigt. Bemærk at syren i Owatrolen æder alt voks på fribord, hvorfor du først skal vokse bagefter teaken er rengjort.
Bland opvaskemiddel og vand i en spand og mop teaktræet til vandet har neutralisere den oxalsyre der er i Owatrolen, lad teaken tørre i 1 dag.
Hvis du vil fjerne og forhindre vækst af alger og skimmel, kan du nu tilføje Boracol. Spray eller pensel teaken med Boracol og lad det tørre i en dag. Det skal helst være tørt vejr, mens Boracolen arbejder.

For at beskytte og forbedre den naturlige teak struktur, kan du nu påførere et lag Owatrol Deck Sealer, lad det trænge ind i træet i 10-15 minutter, derefter påføres et andet lag. Lad ikke Deck Sealer tørre mellem applikationer uden strygning vådt i vådt. Lad tørre i ca 30 minutter, derefter aftørres den overskydende olie.

Her kan du se en film, der viser dig, hvordan man griber det an.

-----------------------------------------------------------------------------------------

RIGGEN
Vask riggen med supercleaner for snavs og mågeefterladenskaber mm. og efterse den nøje, tjek for revnedannelser, buler og evt. korrision. når riggen er aftørret smøres den med mastepleje evt. mastrestorer fra Owatrol. Sørg for at alle elektriske forbindelser i riggen ser godt ud. Efterse den løbende rig og se om alle kardeller er intakte og der ikke er lus i wirene, hvis skal straks udskiftes.
Undersøg også vantskruer. Føles de træge og "piber" skal de renses med benzin og eftersmøres med rigolie. Tjek også dit rulleforstag samt få tapet alle skarpe kanter så de ikke ødelægger dine sejl.

Ha en god sommer!



-----------------------------------------------------------------------------------------

Share |