Luk
Motorskole
Tips og råd/ Motor og trailertilbehør

Motorskole

Den første påhængsmotor kom i 1907, opfundet af Ole Evinrude fra Norge/USA

Påhængsmotorer fås i størrelser fra 2hk op til ca. 650hk. Et stort flertal af dem er benzin-drevne, men der findes også diesel, gas og el-drevne.

Næsten alle motorer er vandkølede, dog findes der nogle mindre modeller som er luftkølet.

Hvorfor skal man vælge en udenbordspåhængsmotor:

  • Frigøre plads i båden. 
  • Let tilgængelig i forbindelse med vedligeholdelse.
  • Nem at udskifte.
  • Findes i mange forskellige størrelser.

2-takt & 4-takt

De første påhængsmotorer var 2-takts motorer, men i starten af 1990\'erne begyndte 4-takts motorer at vinde indpas.

2-takts motorer har en lavere vægt og er enklere i deres konstruktion. De er mere støjende, kræver olieblandet benzin og de har højere brændstofforbrug.

Der findes dog moderne 2-takts motorer (Optimax/E-Tec) med elektronisk brændstofindsprøjtning (DFI, EFI), som miljømæssigt er på niveau med nutidens 4-takts motorer.

En 2-takts motor har normalt en mere aggressiv karakter end den tilsvarende 4-takts motor med hensyn til acceleration.

Terminologi

Nedenfor ses en fin illustration over de mest gængse termer som omhandler påhængsmotoren. 

Vælg den rigtige motorlængde

Når du skal vælge længden på din motor er det vigtigt at overveje hvilken bådtype du har. 

Der findes flere forskellige motorlængder

  • Kort ben: S. 15“/38,1 cm.
  • Langt ben: L. 20“/50,8 cm.
  • Extra langt ben: X eller XL. 25“/63,5 cm.
  • Ultra langt ben: XX eller UL 30“/76,2 cm.

Vil du gerne vide hvordan du laver service på din motor så læs her >>

Share |

Login
Er du tidligere forhandler hos Watski, skal du nu logge ind på www.nautec.dk