Gelcoat skader og reparationer
Vores Vintage Racer er en noget arret kriger fra 1985. Men gelcoaten er fra en tid hvor kvaliteten af gelcoat var væsentligt bedre end den er i dag, hvor der er kommet flere restriktioner om hvad man må putte i den af forskellige ingredienser (styren mm.). Derfor er flere og flere værfter også gået over til at male deres både især hvis kunderne ønsker mørke kulører. Bådebyggerne anbefaler her hovedsagligt Awlgrip eller Perfection Pro der har en væsentligt bedre slidstyrke og UV styrke end gelcoater, og ikke kræver polish og voks hvert år.
Gelcoat er dog stadig genialt, og let at arbejde med hvis man gør det rigtigt.
Vidste du at topcoat er gelcoat i blandet parafinolie.
Her et par fif.
Ikke at se, at vintage raceren er rørt op i en gryde i 1985. Efter en grundig polish og voks står den imponerende flot. Det skyldes at gelcoaten er relativ tyk og stærk, og kan derfor vandslibes med en liquid rubbing der fjerner alt den døde gelcoat, lidt ligesom kvinder m/k der får en peeling af deres hud, problemet er hvis man gør det for ofte, så er der ikke mere gelcoat tilbage, da denne modsat hud ikke vokser ud igen, og man blotter glasfiberen, hvorefter man må male båden.
Her et eksempel på dækket der er lidt lettere at lave da dæksgelcoaten ikke er højblank og ru grundet skridsikringen.
På dækket sad der en gammel grim skorsten til dieselfyret. den var ikke længere i brug, og da vi ikke ønsker at sejle rundt med unødig skrammel og vægt, skulle den væk.
Efter afmontering var der 4 huller og et stort hul, de små huller kan fyldes med en polyesterspartel eller glasfiberspartel der indeholder lidt tråde der styrker polyesteren, der ellers ikke har nogen styrke. I det store hul har jeg med et propbor lavet mig en prop i marinefiner, der nærmest passer ned i hullet, den er limet i kanten med epoxy med limpulver. Bemærk at Gelcoat ikke binder på epoxy, hvorfor limkanten skal være så smal som muligt og slibes rent inden den får polyester måtte. Man sliber en hulning i hullet og ud til rent fiber.
Her er der klart til påføring af måtter.
Husk...ikke være stresset, ha god tid. jeg har klippet 5 stk. 300 grams måtter i forskellige størrelser. den mindste først, hvorefter jeg bygger ud, helt ud til gammel gelcoatkant. Jeg har et godt blandingsbæger der tåler opløsningsmidler, en liter polyester med hældetud, en hærder og en alu rulle til at trykke luft ud af polystermåtterne.
Husk at rense dine aluminum ruller efter brug med acetone.
Dette lille fikse sæt polyester reperations kit løser de fleste mindre opgaver.
så er der lagt 5 lag måtte og alt luft er presset ud med alu rullen
Så er det hærdet op og slebet, man ser tydeligt trådene der styrker polyesteren, træde igennem. HUSK at slibe en hulning så gelcoaten kan lægges på uden at området bliver højere.
Slebet klart til gelcoat.
Malertape påføres nøjagtigt, så ensartet skarp kant fremkommer igen, jeg har plettet en gang inden slutlaget med gelcoat (topcoat i samme farve som dækket 8003).
Så påføres topcoaten (gelcoat med parafin) da det er dækket der skal have, har jeg puttet fyldmiddel i og påfører det med en strukturrulle)
Færdigt arbejde, svært tilfreds, man kan ikke se der har siddet en skorsten her tidligere. Sliber det dog med en exentersliber for at få de skarpeste toppe af.
FORTSÆTTES. sådan laver du rigtige gelcoat skader i blank gelcoat.
Her ser man en klassisk gelcoat skade.
1. Der slibes til rent gelcoat, ingen krakeleringer, det skal være en glat ren kant. man behøver ikke at slibe helt ned i laminaten, den skal blot være ren og pæn.
2. Man fylder op med gelcoatspartel, lægger lidt ekstra "slibelag"
3. Med en slibeklods kommer man i niveau med den gamle gelcoat, og vandsliber nu og efterpolere og vokser.