Hvordan skal jeg vælge korrekt kompas?
At vælge kompas er ikke altid nemt. Her finder du en guide som kan hjælpe dig med at finde det som passer bedst til din båd.
Motorbåden
Her er det vigtigt at der er stor støtte til kompasrosen for ikke at få en dårlig visning. Silva har en serie kompasser med exceptionel stabilitet under alle forhold takket være de unikke egenskaber fra væsken. Den smarte NO SPIN kompasrose påvirkes nærmest ikke af bådens hastighed eller vibrationer fra motoren. Den har en hovedstyringsskala på kompasrosens horisontale del og direkte aflæsning på rosens vertikale kant. Ideel til både med siddende eller stående rormand. Silva 100-seriens front- og topaflæste kompasser med en gul styrestreg muliggør hurtig og sikker aflæsning blot med et øjekast. Synlig skala med 70 mm i diameter.
Se vores sortiment af motorbådskompasser her >>>
Sejlbåden
Her behøver man et kompas som kan klare krængning bedre end motorbåden. Silva har skotmonterede sejlbåds kompasser med absolut præcision og rolig kompasrose (med tre balancerede gule styrestreger) under alle forhold. Disse styresterger forbliver lodrette selv i ekstreme langsgående krænginger (maks. 45 grader). To yderligere styrestreger gør det muligt at aflæse fra rælingen. Alle kompasser er fyldt med gennemsigtig væske øge kompassets levetid.
Se vores sortiment af sejlbådskompasser her >>>
Racingkompasser
Elite modellerne for kapsejlads er udviklet af verdens dygtigeste kapsejlere og olympiske deltagere. De taktiske skalaer go mulighederne for hurtige aflæsninger er fordele som gør hele forskellen. Det konformede kompas med afbalancerede samlinger har en hovedkontrolskala på den vandrette del af rosen og taktisk skala på palisanderens lodrette kant. Opdagelsen af vindhuller kan betyde forskellen mellem at vinde og tabe. Silvas taktiske skala er klassificeret mellem 0-20 med de tilsvarende tal. på både bagbord og styrbords side. Hvis læsningen på styrbord er 2, skal læsningen af bagbord efter vending også være 2. Du behøver altså kun at huske en enkelt værdi. Dette er en stor fordel, når du sejler på en triangelbane, hvor du vil se vindlinerne og ikke kun deres nuværende kurs.